L'antica sagra del Tresto... in rima
La festa della Madonna del Tresto a Ospedaletto Euganeo, ha origini antiche, legate alla storia della Bassa padovana, dove le ampie paludi rendevano le terre insalubri e difficili da coltivare e la gente era decimata dalla pellagra e dalla fame. Anna Seno, una lettrice della Difesa del Popolo di Ospedaletto Euganeo, ha inviato una versione in rima in lingua veneta della sagra del Tresto, un testo che ripercorre fedelmente la storia e la leggenda di questa festa.
La Sagra del Tresto, una festa di origini antiche, si svolge quest'anno dal 20 al 29 settembre.
La storia racconta dell’apparizione della Madonna al barcaiolo Giovanni Zelo da Ponso, avvenuta il 21 settembre 1468, la quale gli avrebbe chiesto di condurla alla palude dei Tresti; qui gli avrebbe espresso la propria intenzione di salvare la gente del posto dalle malattie e dalla povertà, e di ricondurla alla fede, indicandogli anche il luogo preciso nel quale desiderava fosse eretta una chiesa.
Su questa vicenda, tra devozione e tradizione, Anna Seno, una lettrice della Difesa del Popolo di Ospedaletto Euganeo, ha inviato una versione in rima in lingua veneta, un testo che ripercorre fedelmente la storia e la leggenda di questa festa.
Pubblichiamo qui di seguito il testo completo:
"... Senteve qua sui banchi in navata,
che ve conto la storia de sta cìesa de
antica data...
...pì de sincuesento ani indrio xe
capita' al Tresto on fato comandà da
Dio, quando ne ste terre sabiose e
stagnanti jerimo pieni de fame, de
pelagra e in pochi abitanti.
La storia inissia in sordina nea vissina
citade atestina.
Ateste 21 Setenbre 1468:
Intorno a mezanote, soto el ponte
del Borini sò drio ronchexare colgà
sol me batèo, apena finío de
scargare, quando dò bee siòre,
aparse dal gnente, le me scorla tre
volte jentilmente: mi, on barcarolo da
Ponso, biastemiatore e poareto
intonso, sò Zelo Giovani
che straco come on can sponso i ossi
dopo tanti afani. Le bee siòre, de
nobii sesti, le me dise che le voe
'ndare nea palude dei Tresti.
Mi mezo indormesà come on
pàndolo, ma sensa biastemiare,
ghe vago drìo dove che vole 'ndare.
El levatoio dea citade de notte
sempre alza' de colpo el se sbassa
e passemo a piè sensa dificoltà.
Caminemo col cìaro de 'na luna
sbiancà, co le racoete che cìama,
in mezo ai campi e a tere insupà;
mi co le sgiàvare de legno, dure che
le bate sol cùoro, lore con dee
papussete de pessa incrosà coi fili de
oro: le cammina drite e sicure
senza imbalsarse e senza paure.
Mi le vardo e me vien da pensare
cossa che ste dó done vien qua a
fare? Rivemo ai Tresti e a
destinassion, la sìora davanti se
senta sol fosso e fa le presentassion:
la xe Maria la Madre de Dio, l'altra 'na
fedele compagna che ghe sta tre
passi indrio. Maria me dixe che la voesalvare la xente del posto dae
malatie, dala povertà e da chi
biastemia tosto! Mi sbasso la testa,
le récie e anca i oci e casco pentìo
come na marìona so i me zenoci.
Maria voe che ne sto posto de anime
sconsacra' nassa na cìesa par sò
ferma volontà, la me fa piantare on
corteo par tera e on sprusso de
sangue conferma la so Divina Anima
vera. Maria, la Madona, dopo me
caressa, me benedisse e co la sò
compagna, drio on brolo de ua, la
svanisse. Mi col core in bataréa e
ancora inzenocià sento dentro on
fogo che se ga impissà e de
intendare go bisogno, se el xe stà on
miracolo o del cheno el sogno?
Ma el cortèo xe oncora lì, piantà
par tera e desgorga sangue so la stessa
tera, ghe xe anca na tràcia sol campo
disegnà de come la cìesa nea so
pianta deventarà. Capisso che sò sta
l'unico teste de on incarico Celeste,
go avù l'intercession e l'onore de
vèdare la Vergine Madre de Nostro
Signore. Da alóra go molà la barca, i
remi e perso la biastiema, go giurà
fedeltà ala Madona Madre Suprema
e so ndà in giro a declamare el
miracolo, dai poareti e dai i sióroti
me so presenta' fervente oracolo,
parche' tuti se ciàpasse a core la
costrussion del Santuario dea
Madona de Nostro Signore. Ma eco
che na grande sicità tuto ga fermà,
gnente se podea fare, né 'ndar vanti
co la nova cìesa, né bevàre né
magnàre. La xente desperà ale
grassie dea Madona n'altra volta la
se ga votà, e dala tera arsa in te on
canton de tramontana, on dì on
curiolo de acqua xe deventà pian
pian' na fontana. El Santuario xe sta
cossì finío grazie alla Madona che del
bisogno ga càpio e oncora desso,
qua, se fa messa ogni matina e de
sera la campana cìama par queavespertina. Mi Zelo Giovani, só el
custode e la memoria de sta vecia
storia, che sia de vegenza o de
verità, ma ne sto posto tanti miracoli
ghe xe stà, uno ve lo mostro senza
indugio: vedìo chel buso sol
Quintan? Xe de archibugio: chel sìor
là, on cavaliere, da morte certa la
Madona lo ga grazià, e vardè chel
fraco de ex voto tacà sol muro, i xe
tuti i so miracoli, ve sicuro.
Al dì de oncuó ne ste tere tuto xe
cambià, ghe xe case, paesi, ghe xe
modernità. Dove on tempo ghe jera
acqua ferma e pelagra, desso ogni
anno in ricordo se fa 'na gran bea
Sagra, a fine setenbre, a San Matìo,
se festeggia el Santuario dea
Madonna del Tresto, Madre Vergine
del Nostro Signore Dio..."